Testy setových zoom objektivů
Poznatky nejen z praxe lektorské

Každým novým fotokurzem, nebo workshopem se opětovně otevírá věčné téma: jaký setový zoom? Není to proto, že by se všichni hlásili s pevnou 50mm, ale proto, že nejsou spokojeni s tím, který mají. Tedy aspoň do momentu testu vlastního přístroje. Zjištění které clonové číslo je na mém objektivu nejostřejší (potažmo jsem-li vůbec schopen udělat ostrý snímek/mám vůbec v pořádku objektiv?*), je totiž součástí výuky v kurzu praktické digitální fotografie zde na fotokurzy.eu. Na základě výše uvedených faktů jsem se rozhodl uveřejnit stručný přehled – srovnání těchto objektivů tak, jak jsem se s nimi v praxi setkal.

* Pozor obrazová ostrost je věc jedna, ostrost objektivu druhá!
Důvody nespokojenosti se stávajícím objektivem lze shrnout následovně:
a)  Objektiv je fajn, ale pak….
V průběhu kurzu ale v praktické části zjistí, že obraz vykazuje při prohlížení na 100% zvětšení značnou neostrost, protože doposud hodnotili snímky pouze ve velikosti přizpůsobené monitoru. Jejich zaručeně speciálně fotografický prohlížeč neumožňuje klikat mezi snímky ve 100 % zvětšení.
b)  Objektiv „je neostrý“
Jejich objektiv je ostrý, ale majitel neumí udělat ostrý snímek. To ani s pomocí stativu a co už vůbec nejde v kombinaci s IS, nebo VR, dokonce ani s předsklopením zrcadla! Případně i MUP spouští mačkáním spouště prstem!
c) Přečetli si test nějakého nového objektivu který je úplně super (opak může být pravdou)
Papír a webová stránka snese všechno, tak i různá ověnčení cenami objektiv roku (třeba i EISA) může být součástí reklamní strategie na výrobek klidně s tragickými parametry!        Klikni na vybranou značku!
 

Canon

Nikon

Sigma

Tamron

Tokina

Typické vlastnosti APS-C setových zoomů:

1) 
díky kratší ohniskové vzdálenosti a následnému násobku větší zkreslení na nejširším ohnisku. APS-C sklo na 18 mm (x 1,5 = 27 mm) má větší zkreslení než tentýž objektiv na nastavení 28 mm, nebo 28 mm na fullframe zoomu i pevném skle! Toto zkreslení však rychle směrem nahoru mizí a naopak již na ohnisku 35 a 50 mm může nastat poduškovité zkreslení, které je u většiny pevných skel, nebo fullframe zoomů na těchto ohniscích opačné, tedy mírný barel.
 
2) Objektivy trpí značnou vinětací. Toto negativum uspěšně eliminuje použití fullframe objektivů.

Ve srovnání
neuvádím jak si objektivy vedou v oblasti CHROMATICKÉ ABERACE – CA, což je u Nikonu vyřešeno automatickou opravou od nástupu D 300 a D 3 v roce 2007. U Canonu v postprodukci DPP.