Canon setové objektivy APS-C
Karel Gregor

Vyšší rozlišení těl (v megapixelech), klade větší nároky na optickou kvalitu objektivu. Nelze ale paušálně stanovit zda a o kolik bude obraz horší. U některých (zejména starších objektivů pro APS-C s menším rozlišením) to může být znatelné zejména v rozích, u jiných nikoliv.
* Pozor obrazová ostrost je věc jedna, ostrost objektivu druhá!
V přehledu
neuvádím jak si objektivy vedou v oblasti CHROMATICKÉ ABERACE – CA, což je u Nikonu vyřešeno automatickou opravou od roku 2007. U Canonu v postprodukci DPP.
 



Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 USM IS
(24-136mm)

Nový objektiv vylepšené (méně viklavé a vrzavé) konstrukce než jeho předchůdci v této třídě. Ultrasonický motor s průměrnou rychlostí a přesností ostření.
Velké zkreslení na 15 mm 3,15%, ve zbytku rozsahu v normě. Na f 3,5 značná vinětace 2 EV.
Rozlišení: 15 mp
Ostrost v centru obrazu je v rozsahu 15-50 mm velmi dobrá (na plnou díru pokles okraje středu a rohů obrazu), na 85 mm obraz měkne.
- Velké zkreslení na nejširším konci
- Objektiv není utěsněn proti prachu a stékající vodě

Subjektivní hodnocení obrazu: Velmi dobrý

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS (27-88
Kvalita konstrukce objektivu je na dobré úrovni, ale stírá ji příliš plastový dojem. Objektiv má extrémně rychlé a tiché ostření.
Zkreslení na 17 mm 2 %, vinětace na f 2,8 je 1,5 EV.
Rozlišení: 10 mp
! Ostrost v centru obrazu je excelentní - patrně nejlepší v segmentu Canon APS-C zoom, s přijatelným poklesem kresby v okrajích a rozích. Na 55 mm celkově mírný pokles ostrosti.
+ Rozlišení objektivu
+ Automatické vypnutí IS na stativu
- Objektiv není utěsněn proti prachu a stékající vodě
- Nepříjemný tvrdý bokeh na kontrastních přechodech na f 2,8
Subjektivní hodnocení obrazu: Vynikající pro reportáž, pouze přijatelný pro bokeh.


Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS (27-136 mm)
Plastový a místy lehce vrzající objektiv, s rychlým a tichým zaostřováním. Dle dobrozdání několika majitelů dochází k nasávání prachu objektivem do přístroje. Extrémní barelové zkreslení 4 %! na 17 mm a vinětace 1,46 EV na f 4.
Rozlišení: 12 mp
Objektiv je velmi ostrý v centru obrazu na širokém konci, na 85 mm lekce měkne. Rohy obrazového pole jsou na širokém konci měkčí (ale stále ještě přijatelné).
- Velmi velké zkreslení na nejširším konci
- Objektiv není utěsněn proti prachu a stékající vodě
- Nasávání prachu objektivem do přístroje
Subjektivní hodnocení obrazu:
Dobrý až Velmi dobrý

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II (29-88 mm)
V případě tohoto objektivu s ohledem na špatný obraz, je popisování dalších specifikací zbytečné.
Rozlišení: 8 mp
Na 18 mm vyloženě špatné rozlišení, jisté zlepšení na 35 mm a na 55 mm opět pokles.
Tento objektiv patrně zapříčinil, že někteří čeští „odborní“ recenzenti odmítali (nebo nebyli schopni?) podrobit jakékoliv další přístroje se setovými zoomy obrazovým testům. Pokud by byli skutečnými recenzenty a nikoliv překladateli, dospěli by v testu k neuvěřitelným závěrům. Jeden takový závěr najdete nejen u Canonu níže, ale i u Nikonu 18-55/3,5-5,6. Konkrétně u Nikonu D 40 napsal recenzent, že se ke kvalitě obrazu nebude vyjadřovat, protože je osazen „pouze“ setovým zoomem....
Subjektivní hodnocení obrazu: Objektiv se nezdařil!

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS (29-88 mm)
Plastový setový zoom pro entry level zrcadlovky má dobrou rychlost a přesnost zaostřování. Oproti obrazově problematickému předchůdci výrazně zlepšil obraz a přidal IS (stabilizaci obrazu) Přední člen se při ostření otáčí. Nemá stupnici zaostření!
Značné barelové zkreslení na 18 mm 3,2 % a vinětace 1,5 EV na f 3,5.
Rozlišení: 10 mp
Ostrost centra je vynikající v celém rozsahu i na plnou díru! Charakteristikou rozlišení je podobný několikrát dražšímu EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, trochu lepší než EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM a pochopitelně o hodně lepší než jeho předchůdce bez IS, EF-S 18-135mm f/3.5-5,6 IS, nebo EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS
Bohužel z cca 10 ks objektivů které měli účastníci kurzu lze tak hodnotit větší polovinu, druhá půlka měla o dost horší výsledky. Zjištění které clonové číslo je na mém objektivu nejostřejší, je totiž součástí výuky v kurzu praktické digitální fotografie na fotokurzy.eu
+ nízká cena, rozměry a hmotnost
+ je za hubičku
-  velké zkreslení na nejširším konci
- levné viklavé provedení nepřeje dlouhodobému používání s častou výměnou objektivů
- kolísavá kvalita seřízení/výstupní kvality
Subjektivní hodnocení obrazu: Velmi dobrý

Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS (29-216mm)
V dané třídě jde vcelku o kvalitní stavbu objektivu s dobrou rychlostí ostření, ale i jistou nepřesností AF na širokém konci.
Na 18 mm extrémní barelové zkreslení 4,21 % a vinětací 1,67 EV na f 3,5.
Nemá stupnici zaostření!
Rozlišení: 15 mp
Na 18 mm v centru průměrný výkon, výrazný pokles v okrajích a zejména v rozích obrazu na plnou díru. Mírné zlepšení na 24 mm a nejlépe vyrovnané podání rozlišení na 50 mm. Ohniska 70 a 135 velmi výrazný pokles ostrosti v rozích.
- Extrémně velké zkreslení na nejširším konci
- Objektiv není utěsněn proti prachu a stékající vodě
Subjektivní hodnocení obrazu: Přijatelný

 
Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS (29-320mm)
Plastový objektiv je vcelku dobře konstruován až na vyjíždějící optický člen. Rychlost a přesnost ostření je dobrá.
! Extrémní barelové zkreslení (největší ze set Canonů) na 18 mm 4,47 %! Ještě 24 mm lehce soudkuje, ale od 50 do 200 mm mírné poduškování kolem 1 %. Vinětace 1,5 EV na f 3,5, tedy na 18 mm. Nemá stupnici zaostření!
Rozlišení: 15 mp
Je to trochu složitější popis:
Na 18 mm vynikající ostrost v centru, ale okraje centra a rohy s velmi výraznou ztrátou rozlišení – ostrosti. Tato ztráta pokračuje i na vyšších clonových číslech, která jsou vhodná pro krajinu, nebo architekturu. Kresba na tomto ohnisku je špatná.
Na 24 mm stejný střed jako u 18 mm s menším poklesem v okrajích a rozích.
50 mm zhoršení kresby ve středu, ale zároveň částečné vyrovnání s rohy.
Na 100 – 200 mm pokračuje ztráta ostrosti.
Jde o obrazově velmi komplikovaný objektiv přesně tak, jak lze očekávat u tak extrémního rozsahu.
Jak se s tímto ohniskem vypořádala konkurence?
Nikon verzí 18-200/3,5-5,6 VR II. s výrazně lepším výsledkem. TAMRON AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di- II LD VC ještě o něco hůře než Canon. Zatímco na Canon a Nikon nikdo nereagoval, nejhorší z nich Tamron dostal titul EISA jako cestovní objektiv roku 2009/2010. No jo EISA, myslíte si, že novináři jsou zároveň odborníci na fotografii, já osobně ne :-) Pro mě to má stejný význam jakoby zedníci vyhlásili nejlepší tlakový hrnec na polívku:-)))
- Největší zkreslení na nejširším konci ze všech set APS-C Canon
- Rozlišení objektivu jako na houpačce - hned nahoru, hned dolů
- Objektiv není utěsněn proti prachu a stékající vodě
Subjektivní hodnocení obrazu: Objektiv se nezdařil!

Full Frame objektivy, které jsou používány i na APS-C tělech jako základní – setové zoomy, (samozřejmě s crop faktorem x 1,6)
Canon EF 16-35mm f/2.8 USM L  - ceněný reportážní objektiv, není to ale ideál pro krajinu!
Canon EF 17-35mm f/2.8 USM L - starší analogový model: pozor na 17mm/f2,8 zcela blátivé rohy!
Canon EF 17-40mm f/4 USM L - podobný charakter jako 16-35 za 1/2 cenu.