Portrétní objektivy
Jakými objektivy a proč fotit portrét

Mezi nejčastější dotazy a zároveň nesprávné odpovědi, či rady na internetu patří, zda je lepší „portréťák“ 35, nebo 50 mm! „Portréťák“ není ani jeden....



přejít na stránku ukázky fotek portrétů i celků

Pojďme se podívat na realitu:
V roce 1913 setrojil Oscar Barnack první  ZÁKLADNÍ OBJEKTIV LEITZ ANASTIGMAT (označení optické konstrukce) se světelností F3,5.
Tento základní objektiv pro kinofilmovou verzi, tedy 24x36mm=FX=FF (Full Frame) odpovídá cca perspektivě lidského oka.  A to je hlavní důvod, proč tento objektiv byl, je a zůstane základním a nikoliv portrétním objektivem.


*300/2,8 je Super ideál po obrazové stránce, vzhledem k jeho hmotnosti je samozřejmé použití s monopodem.

Než si vysvětlíme více i s uvedením příkladů, je třeba si upřesnit několik pojmů pro FX a APS-C formát:
* Portrét/klasický portrét = hlava s rameny.
* Polocelek = kompozice od půli stehen a výše s hlavou/hlavami
* Celek =  stojící osoba na výšku, nebo osoby na šířku

Tyto atributy jsou rozhodující pro výběr a použití ideálního objektivu.

Další vlastností většiny 50mm a širších,  je SOUDKOVITÉ ZKRESLENÍ objektivu, které je možné téměř zcela bezztrátově eliminovat při editaci v RAW.
Pozn. není odstarnitelné zpravidla u extrémních širokoůhlých objektivů, které trpí tzv. nelinárním zkreslením.
Objektivy kolem ohniska 85 mm nabízí většinou žádné, nebo pouze minimální zkreslení a delší objektivy (105, 135 atd) zkreslení tzv. PODUŠKOVÁNÍ, které dělá naopak zejména u dam žádané zeštíhlení tváře.

ZKRESLENÍ PERSPEKTIVY
značným přiblížením je však NEODSTRANITELNÉ! 

Jak se toto zkreslení projevuje? (viz foto, dole)

* Zvětšuje vše, co je objektivu nejblíže! Tedy nos, bližší líce, vzdaluje od sebe oči, zvětšuje bradu a zcela zápasnickým se stává oproti tělu rameno, loket, nebo ručka třeba jinak štíhlé modelky, která má ruku k objektivu blíže než tvář.
* S objektivem 35 mm na APS-C a stejně tak s 50mm na FX plném rámu, se musíte při portrétu (hlava s rameny) přiblížit tak blízko, že je deformace skutečným fotografem lehce rozpoznatelná, aniž by model musel vidět v reálu.

Pokud tomu, koho fotíte nevadí výše popsané deformace, zůstaňte nadále v euforii FB Photography.

Pokud chcete vaše modelky i modely potěšit skutečným portrétem  (tvář bez nabobtnání zkreslením perspektivy) použijte zkrátka a jednoduše PORTRÉTNÍ OBJEKTIV. Všichni světoví výrobci jich nabízí dostatečné množství.

Zde je přehled pro formát FX, přepočet x1,5 je potom pro všechny APS-C formát a x 1,6 pro Canon.
Všimněte si, že ani po přepočtu 50mm na úhel pohledu jakoby 75 a nebo 80 mm, není pořád optimum 135/130 mm, KDY JSME OD MODELU DOSTATČNĚ DALEKO.



POUŽITÍ OBJEKTIVŮ PRO MINIMALIZACI ZKRESLENÍ:
FX formát = FF=24x36mm=kinofilm=35mm formát.
35mm max. širokoúhlý objektiv pro větší skupinu osob na šířku
50mm menší skupina osob na šířku
85mm polo celky, dvou portrét na šířku
105 mm polo celky na výšku, portrét na šířku
135 mm portrét na výšku (hlava s rameny) na APS-C 85mm!
200 a 300/2,8 profesionální použití v profi ateliéru, nebo v exteriéru.

* Dlouhé teleobjektivy je třeba vzhledem k hmotnosti samozřejmě používat s monopodem!

 



Z výše uvedeného plyne: používat 35 mm objektiv na „portréty“, aby fotograf zabral v domácím studiu celou postav, je nesmysl, neb jde o celek a nikoliv portrét. Zvětšuje bližší rameno a zkracuje nohy!
Profesionální ateliéry mají své minimální rozměry na délku, právě vzhledem k možnosti používat dlouhé objektivy pro eliminaci ZKRESLENÍ PERSPEKTIVY z příliš malého odstupu.




Karel Gregor
fotokurzy.eu